על המצור על פריז ובישול גורמה

ב-19 בספטמבר 1870 החלה מצור של הצבא הפרוסי על פריז בירת צרפת. כרגיל בימי מצור הורגש בפריז מחסור במזון. תושבי פריז נאלצו לאכול חתולים, כלבים וחולדות.
ברחוב סן אונורה בפריז שכנה מסעדה מפורסמת בשם וואזן (Voisin) של אחד מגדולי השפים הצרפתיים- אלכסנדר אטיין שורון. השף התעקש להפעיל את מסעדתו כרגיל גם בימי המצור. המסעדה המשיכה לבשל בסטנדרט הגבוה ביותר, אך ככל שעבר הזמן, הורגש מחסור במוצרי מזון. אבל השף שורון לא אמר נואש ופנה למאגר בשר גדול שנשאר בפריז- גני החיות. כך למשל הגיש השף שורון בסעודת חג המולד של 1870 תפריט שהורכב מראש ממולא של חמור, קונסומה של פיל, גמל צלוי, נזיד קנגורו, שוקי דב צלויים ברוטב פלפל, זאב ברוטב אייל, חתול עם חולדה ואנטילופה ברוטב כמהין.
כך כאשר הפריזאים שאין ידם משגת המשיכו לאכול חיות ששוטטו ברחוב, נהנו העשירים מתבשילים שהורכבו ממיטב חיות גני החיות.
במיוחד התפרסמו תבשילי הפילים של השף שורון כמו פיל ברוטב הצייד ופיל בורגיניון. אלא שהפילים בגני החיות התמעטו- ראשית נאכלו הפילים של ז'רדן ד'אקלימטסיון. אחר כך שני הפילים המפורסמים מז'רדאן זואולוז'יק, בעלי השמות מהמיתולוגיה היוונית קסטור ופולוקס. ולבסוף בראשית ינואר 1870 הפיל האחרון בפריז מגן החיות ז'רדן דה פלנט, נקנה על ידי השף במחיר גבוה במיוחד, והמנות תומחרו בהתאם. אחרי שנגמרו הפילים השף נאלץ לעבור לסוסים. למזלן של חיות גני החיות של פריז, לרוע מזלם של הצרפתים. צרפת נכנעה כעבור 3 שבועות לפרוסיה שהפכה בינתיים לגרמניה.
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק