אנטיוכוס הגדול

אנטיוכוס השלישי "הגדול" (242 - 187 לפנה"ס) נחשב לגדול המלכים היוונים הסלווקיים. נלחם פעמיים מול צבאו של תלמי הרביעי סוסיביוס, מלכה היווני של מצרים, במלחמות הסוריות הרביעית (219) והחמישית (202), בראשונה הפסיד ובשנייה נצח, כך סופחה יהודה לממלכה הסלווקית. בסופו של דבר השלים עם המצרים כאשר נשא לאישה את הנסיכה המצרית קליאופטרה הראשונה. וקבל כנדוניה את קוילה סוריה- א"י וסוריה של ימינו בערך. בשנת 212 יצא למסע למזרח במטרה לכבוש את הטריטוריות אליהן הגיע אלכסנדר מוקדון. הוא הגיע לבקטריה, ממלכה יוונית באפגניסטן של היום שם כרת ברית עם המלך, אותידמוס, שנשא לאישה את אחת מבנותיו של אנטיוכוס. בשנת 206 לפנה"ס הגיע אנטיוכוס להודו , המלך ההודי סופאגיניס, הכיר בשלטונו של אנטיוכוס והתחייב לספק לו פילי מלחמה. בשנת 206 כרת ברית עם הערבים של מפרץ גירה, כיום בחריין, והם התחיבו להעלות לו מס. בעקבות מסעותיו במזרח זכה לכינוי אנטיוכוס הגדול. בשיאה הגיעה ממלכתו כמעט לגודל ממלכת אלכסנדר מוקדון, מלבד מצרים וחלקים מיוון, אנטוליה וקפריסין.
הרומאים, שבדיוק נפטרו מהאיום של קרתגו, ראו באנטיוכוס השלישי איום גדול. בסתיו 192 לפנה"ס פרצה המלחמה בין רומי לסלווקים. צבאו של אנטיוכוס הובס בקרב תרמופילאי (לא לבלבל עם הקרב באותו שם בין ספרטה לפרס עליו מבוסס הסרט 300!). רק 500 חיילים נותרו מצבאו.
בשנת 189 לפנה"ס הובס שוב בידי הרומאים בקרב מגנסיה.
בעקבות הקרב נאלץ לחתום בשנת 188 לפנה"ס לחתום הסכם כניעה משפיל באפמאה (כיום בטורקיה). הוא התחייב לשלם סכומי כסף אדירים לרומאים, להעביר אליהם שבויי מלחמה רבים, לסגת משטחי יוון ואסיה הקטנה (טורקיה האסיאתית), למסור לרומא את כל פילי המלחמה, פרוק הצבא מחלק גדול מנשקו והקטנת הצי. כך ירדו לטמיון מרבית השגיו הצבאיים.
הפיצויים אותם נאלץ לשלם כדי לפצות על תבוסותיו גרמו למשבר כלכלי חמור בממלכתו, בעקבותיו יצא למסע למזרח כדי לבזוז אוצרות מקדשים. בשנת 187 לפנה"ס מת במהלך ניסיון לבזוז את מקדש האל בל בעיר שושן שבעילם (סיפור המופיע גם במכבים ב')

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק