המקבים והרומאים

.
.
ברית בין יהודה המקבי לרומא:
בשנת 161 לפני הספירה שלח יהודה המקבי לרומא שני שליחים אופולמוס בן יוחנן ויסון בן אלעזר ונכרתה ברית בין הסנאט רומי לבין יהודה. הברית שנוסחה מופיע במקבים א' פרק ח' נשלחה ליהודה על לוחות נחושת ואלו מילותיה לפי תרגום זעקיל פרנקל:
"(כז) יצו ה' את ברכתו שלום לעם רומא ולעם יהודה גם בים וגם ביבשה, וחרב לא תעבור בארצם עד עולם. (כח) אולם כי תקרה מלחמה ברומא או בכל ארץ ממשלתם או בארץ בעלי בריתם יעזרו אותם היהודים באמת ובתמים כפי מצב הדבר. (כט) ולא יכלכלו את אויבי רומא לא בציד ולא בנשק לא בכסף ולא באניות כרצון הרומאים. (ל) כל אלה ישמרו לעשות חנם בלי קחת דבר.
(לא) וכי תקרה מלחמה בארץ היהודים יבואו חיל רומא לעזרתם באמת ובתמים כפי מצב הדבר. (לב) ונתון לא יתנו לאויבי היהודים לא אוכל ולא נשק לא כסף ולא אניות, כי זה רצון הרומאים, ואת אלה ישמרו לעשות בלי מעל ומרמה".

ככל הנראה הברית נכרתה בגלל אינטרסים משותפים של יהודה ורומא. השליט היווני הסלווקי אותה תקופה היה דמיטריוס, שחסל את אנטיוכוס החמישי, השליט המוכר בידי רומא.
בתקופת שלטונו של שמעון חודשה הברית עם רומא ככל הנראה עם לוקיוס קקיליוס מטלוס קלווס, הקונסול לשנת 142 לפנה"ס. במקבים א' ט"ו מובא מכתב של הקונסול לתלמי מלך מצרים בו הוא מבקש מהם לשמור על יחסי שלום עם יהודה:
לוקיאש זקן אנשי רומא, למלך תלמי שלום.
שמעון ראש הכוהנים ועם היהודים בעלי בריתנו, שלחו מלאכים אלינו לחדש את ברית שלומם אתנו, ויגישו לנו מנחה מגן זהב אחד אלף שקל משקלו.
לכן חשבנו למשפט לכתוב לכל המלכים ולכל העמים לבל ירעו עם היהודים, ולא יצאו למלחמה על ארצם ועריהם.
גם לא יבואו לעזרת איש אשר יצא למלחמה עליהם, כי לקחנו את מנחתם את מגן הזהב מידם. וכי ינוכו אנשי רשע אליכם אשר העוו בארצם, והסגרתם אותם ביד שמעון הכהן ליסרם כמשפטם.

— מקבים א', טו יד-יח
בכל מקרה רומא לא התערבה לטובת יהודה במהלך מרד החשמונאים.
תמונה:
1. הסנאט הרומי (מתוך תרבות)
2. מטבע של דמיטריוס הראשון מלך הסלווקים

לפוסט בפייסבוק 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק