מלחמת ספרד מרוקו 1859-60

באוגוסט 1859 תקפו תושבים מקומיים מחבל הריף שבמרוקו עובדים ספרדיים שחזקו את ביצורי  המושבה הספרדית סאוטה. ראש ממשלת ספרד לאופולדו אודונל (ששמו מעיד על מוצאו האירי) תבע שסולטן מרוקו, מוחמד הרביעי, יעניש את  התוקפים, אך הוא לא עשה זאת.
בעקבות כך החליט אודומל על מסע מלחמה ספרדי נגד מרוקו, בטענה שיש ללמד לקח את הכופרים. התגובה הייתה התלהבות אדירה בכל רחבי המדינה הספרדית. גיוס המוני נרשם בכל רחבי המדינה, ובכל מגזרי הציבור, גם הבאסקים והקטלונים התגייסו בהמוניהם. הכנסייה הספרדית קראה להלחם נגד הכופרים, להרוס מסגדים ועוד סיסמאות שהזכירו את ימי שלטונה של איזבלה הראשונה, במקום את תקופתה של איזבלה השנייה, שמלכה אז על ספרד.
ב-22 באוקטובר הצביע בית הנבחרים הספרדי על מלחמה במרוקו. בריטניה וצרפת נתנו לספרדים אור ירוק לצאת למלחמה.
בדצמבר 1859 נחת הצבא הספרדי בסאוטה. המלחמה נמשכה ארבעה חודשים. צריך לזכור שספרד של אותם ימים לא הייתה אותה מעצמה מהמאה ה-16, אלא מדינה ענייה ומפגרת, שהזכירה הרבה יותר את מושבותיה לשעבר בדרום אמריקה, מאשר את שכנותיה באירופה. הצבא הספרדי היה מצויד בצורה לקויה ביותר וגם סבל מהגיינה גרועה. כך במהלך חודשי המלחמה מתו 4,000 ספרדים שני שליש מהם ממחלת הכולרה.
אבל הם נתקלו במרוקו שבאותם ימים מצבה היה גרוע אף יותר.
מטרתם של ספרדים הייתה כיבוש טטואן והשתלטות על נמל טנג'יר.
ב-17 בדצמבר כבש כוח ספרדי בפיקוד גנרל חואן סבאלה את אזור רכס בולון. כעבור יומיים כבש כוח בפיקודו של גנרל רפאל אצ'גואה אי בירמינגהם (ממוצא בסקי ואירי) את הארמון בסראלו. ב-21 בדצמבר נחת בסאוטה ראש הממשלה אודונל בעצמו. בחג המולד של אותה שנה המתינו שלושת הכוחות הספרדיים לפקודה לכבוש את העיר החשובה טטואן.
ב-1 בינואר 1860 התקדם כוח ספרדי בפיקוד גנרל חואן פרים לאורך ערוץ ואד אל ז'לו. חיפה עליו כוח של הגנרל סבלה וכוח של הצי הספרדי מהים. ב-31 לינואר נבלמה האופנסיבה המרוקאית, והכוח הספרדי בפיקוד אודונל החל לצעוד לעבר טטואן. לכוח התלוותה יחידת מתנדבים קטלאנים ושני הגנראלים, אנטוניו רוס דה אולאנו וחואן פרים. אחרי הפגזה ארטילרית מסיבית כבש הצבא הספרדי את טטואן בתאריך 2 לפברואר 1860. בעקבות כך כונה אודונל הרוזן מטטואן.
מטרתם הבאה של הספרדים הייתה כיבוש טנג'יר. כוח ספרדי של 10,000 חיילים בהם יחידת מתנדבים בסקית, שנחתה בסאוטה בפברואר, התארגן למתקפה על טנג'יר החל מ-11 למרץ 1860. ב-23 למרץ 1860  בקרב ואד א-ראס הביס הצבא הספרדי את הצבא המרוקאי בפיקודו של מולאי עבאס, שבקש להיכנע. אחרי דיונים רבים נחתם ב-26 לאפריל הסכם שלום בין ספרד למרוקו. בלחץ בריטי נאלצה ספרד לוותר על טטואן וטנג'יר. מאחר והבריטים לא היו מוכנים שהספרדים יקיפו את גיברלטר מכל הכיוונים.
המלחמה נודעת בספרד כמלחמת אפריקה או מלחמת מרוקו.

תמונות:
1. מתנדבים קטלאנים במרוקו צייר אוגוסטו פרר דלמאו
2. קרב טטואן צייר דיוניסיו פיירוס
3. גנרל פרים במהלך מלחמת אפריקה צייר פרנסיסקו סנס קבוט
4. קרב טטואן צייר מריאנו פורטוני
5. הכוחות הספרדיים המנצחים מתקבלים בתשואות בפורטה דל סול במדריד צייר חואקין סגואנסה אי צ'בריאטה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק