קוינטוס סרטוריוס

קוינטוס סרטוריוס היה מצביא ומדינאי רומאי. הוא נלחם בגבורה במספר מערכות בצבא הרומאי, ובחש בפוליטיקה הרומית. בגלל מלחמות פנימיות ברומא עזב בשנת 83 לפני הספירה להיספניה שם מינה עצמו לתפקיד פרוקונסול (כלומר מושל בטריטוריה זרה בעל סמכויות של קונסול). הפקידים הרומיים בחצי האי האיברי לא הכירו בסמכותו, אך הצבא המוצב שם היה נאמן לו. כדי לחזק את שלטונו הוא שלח צבא בפיקוד סלינטור להשתלט על מעבר הפירנאים אולם כוחותיו של הקונסול ששל אותו זמן ברומא, לוקיוס קורנליוס סולה, בפיקודו של גאיוס אניוס, הצליחו לפרוץ את מעבר הפירנאים, אחרי שסלינטור נרצח במרמה.
סרטוריוס נאלץ לסגת למוריטניה (מרוקו של היום), שם נלחם נגד כוחותיו של סולה, ואף כבש את העיר טינגיס (כיום טנג'יר).
בשלב זה פנו אליו כמה מהעמים המקומיים בהיספניה, ובראשם הלוזיטנים (עם קלטי שחי בפורטוגל ובחלקים מספרד המערבית) ובקשו ממנו שישמש מצביא שלהם.
סרטוריוס הקים צבא שהורכב בעיקר מלוזיטנים ובני עמים איבריים שונים, בנוסף על עריקים מהצבא הרומי. בנוסף הקים סנאט של 300 חברים על פי המודל הרומי, בו היו חברים בני האצולה המקומית לצד רומאים שישבו במקום והיו נאמנים לו. הוא הקים בעיר אוסקה  (כיום הואסקה שבספרד) בית ספר שחנך את בני האצלים המקומיים על פי מודל החינוך היווני-רומי.
במקביל הוא הצליח לנצח כמה מהמצביאים הרומאיים שנשלחו להלחם נגדו כמו פופידיוס, דומיטיוס קלווינוס ותורוניוס. גם יחסיו עם הילידים לא תמיד היו חלקים והוא דכא מרידה שלהם, שחלקה נוהל בידי חניכים לשעבר בבית הספר שהקים. בעקבותיה לקח בני ערובה מהמשפחות המורדות. תוך שש שנים השתלט על היספניה כולה. בשנת 77 לפני הספירה הצטרף אליו מרומא מרקוס פרפנה ונטו יחד עם קבוצה גדולה של אצילים רומייםוצבא רומי משמעות שמנה 53 קוהורטות.
אותה שנה נשלח להיספניה המצביא המפורסם פומפיוס כדי לסייע למצביא בעל מוניטין אחר קוינטוס קקיליוס מטאלוס, לשים סוף אחת ולתמיד למרד של קוינטוס סרטוריוס.
לפחות בהתחלה ידו של סרטוריוס הייתה על העליונה. הוא כבש את העיר הנאמנה לרומא לורון.  הוא הביס את צבאו של פומפיוס כאשר ארב לכוחותיו בקרב בקרב סגונטום וכמעט תפס את פומפיוס, שלא המתין לסיועו של מטלוס.
בשלב זה פומפיוס שלח מכתב לרומא בו בקש תגבורת, אחרת הוא ומטלוס יאלצו לעזוב את היספניה בבושת פנים.
בשנת 74 לפני הספירה חל מפנה פומפיוס ומטלוס החלו לנצח בכל הקרבות ולכבוש את היספניה עיר אחר עיר. סרטוריוס אמנם נצח מדי פעם, אבל אבד רבים מתומכיו.
סרטוריוס החל לבלות חלק ניכר מזמנו בשתיית אלכוהול ובמסיבות הוללות פרועות.
במקביל החל לנסות שיתוף פעולה עם אויבי רומא כמו הפיראטים הקיליקיים  (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=634318920055981&id=477237389097469), מיתרדיטס מלך פונטוס (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=627259594095247&id=477237389097469) והעבדים המורדים בראשות ספרטקוס (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/747691438718728).
בשנת 72 לפני הספירה הוזמן למסיבה בידי "ידידו" מרכוס פרפנה ונטו, שרצח אותו במרמה, במטרה להשתלט בעצמו על השלטון בהיספניה. אולם כוחותיו של ונטה עצמו הובסו בסופו של דבר על ידי פומפיוס ומטאלוס והרפובליקה ההיספאנית-רומית חזרה לריבונות רומית מלאה.
תמונות:
1. סרטוריוס עם לוחמים לוזיטניים צייר חוסה גבריאל קבררה פניה
2. סרטוריוס וזנב הסוס- לפי האגדה סרטוריוס המחיש את חשיבותה של האחדות כאשר משך בשערה אחת מזנב הסוס והצליח להוריד אותה אך כאשר משך את הזנב כולו לא הצליח להוריד אף שערה. ציור של הצייר ההולנדי חררד ון דר קויל
3. בית ספר לפי המודל הרומי כמו זה שהקים סרטוריוס בהיספניה מתוך אנציקלופדיה תרבות 
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק