קרב מיריוקפאלון

בתקופת שלטונו של הקיסר הביזנטי מנואל הראשון קומננוס, הטרידו נוודים טורקמנים מאימפריה הסלג'וקית של רום את האימפריה הביזנטית. בעקבות כך החליט הקיסר לכבוש את בירת הסלג'וקים של רום, העיר קוניה (כיום בטורקיה). הסולטן הסלג'וקי קיליץ' ארסלן השני שלח שליחים לקיסר מנואל ובקש שלום אך זה סרב.
בספטמבר 1176 יצא מנואל קומננוס בראש צבא לכבוש את העיר קוניה. במה שנודע בהיסטוריה כקרב מיריוקפאלון. הצבא הביזנטי מנה 25 אלף חיילים יוונים ביזנטיים ויחד עם שכירי החרב (רובם קומאנים וסקנדינבים) וחיל סיוע צלבני מאנטיוכיה. מנה 40 אלף חיילים. הצבא הסלג'וקי מנה כ-24 אלף חיילים. בנוסף על כך היה הצבא הביזנטי מצויד ומאומן טוב יותר. הסולטן הסלג'וקי ידע היטב שאם הצבא הביזנטי יגיע לקוניה הוא עשוי לכבוש אותה ללא בעיה, לכן החל בצעדי מנע. ראשית הוא הרעיל את הבארות והשמיד את היבול בשדות. אבל זה לא הפריע לביזנטים להמשיך.
אלא שכאן החלה סדרה של טעויות מצדו של הקיסר מנואל קומננוס.
הביזנטים נכנסו למעבר הרים צר. צבאם הגדול מאוד שמנה בין השאר 3,000 מרכבות שוורים היה טור שנמשך על 16 ק"מ מהחלוץ למאסף. מסירת הודעה מצד אחד לצד השני נמשכה כשעתיים. תחילה הצבא הביזנטי התקדם במעבר ההרים ללא הפרעה, וחלק ממנו אף עבר את מעבר ההרים והמשיך לעמק שבהמשך.
בשלב מסוים חסמו הסלג'וקים את הקילמטר האחרון של המעבר בצורה כזו שמנעה מסוסים לעבור, לכן הביזנטים נאלצו לנטוש את סוסיהם ולהמשיך ברגל.
בשלב זה החלו הסלג'וקים לתקוף את האגף הימני של הביזנטים, שהוחזק בידי צבא צלבני בפיקוד בולדווין מאנטיוכיה. מטר חיצים סלג'וקי השמיד את הצבא הצלבני, ובולדווין עצמו נפל בקרב. בהמשך התמקדו הביזנטים באגף השמאלי בפיקודו של יוהאנס קנטקוזנוס. כאן הקרב היה שקול יותר אבל סופת אבק קשה מנעה מהצדדים להילחם ופגעה במורל הביזנטי הירוד ממילא. בסופו של דבר הכריעו הסלג'וקים גם את האגף הזה. בשלב זה החליטו הסלג'וקים להתמקד בקיסר עצמו.
שומרי הראש של מנואל קומננוס הצליחו להדוף את התקפות הסלג'וקים. הקיסר עצמו היה שקוע בדיכאון עמוק ושקל לעזוב הכל ולברוח. אלא שחייל שהתלווה לקיסר, לפי אחת הגירסאות המצביא אנדרוניקוס קונטוסטפאנוס, עודד את הקיסר להשאר. בסופו של דבר הצליח הקיסר לצלוח את מעבר ההרים ולהתאחד עם החלוץ של צבאו שחנה בעמק. ההטרדות הסלג'וקיות לא הפסיקו. הקיסר קיווה שבלילה תהיה הפוגה בקרב שתתן לצבאו המותש זמן להתארגנות. אלא שהפרשים והקשתים הסלג'וקים "העסיקו" את הביזנטים ללא הפסק כל הלילה. אחרי שלושה ימים עזבו הביזנטים את כל אוצרותיהם ואת מרכבותיהם ונסוגו משדה הקרב.
הסולטן ארסלן שלח את הואזיר שלו איהתיאר א-דין הסן איבן גבראס, בן למשפחה יוונית לנהל משא ומתן לשלום עם הקיסר מנואל. הסלג'וקים העניקו לקיסר בהסכם השלום מתנה סוס מלחמה. בתמורה נאלץ הקיסר להרוס שני מבצרים דורילאיון וסובליון, מה שהקל בהמשך על הסלג'וקים לפשוט על ממלכתו. מכאן ואילך, הביזנטים הבינו שנוכחות טורקית באנטוליה היא עובדה קיימת והחל מעין סטטוס קוו ביזנטי סלג'וקי. במכתבו להנרי השני מלך אנגליה משווה הקיסר מנואל את תבוסת מיריוקפאלון לתבוסה הביזנטית בקרב מנזיקרט (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/523560677798473)
תמונות:
1. הקיסר מנואל הראשון קומננוס
2. הסולטן קיליץ' ארסלן השני
3-5 קרב מיריוקפאלון
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק