כניעתו המשפילה של דופון

בשנת 1808 הדיח נפוליאון בונפרטה קיסר צרפת את פרננדו השביעי דה בורבון מלך ספרד, שהיה בן בריתו עד אז, והמליך במקומו את אחיו ז'וזף. צעד זה עורר התנגדתו עצומה בספרד, שעוררה מרד גדול, שהפך עד מהרה למלחמה.
בתחילת יוני 1808 הגיע צבא צרפתי בפיקודו של פייר דופון לעיר קורדובה, הצרפתים בזזו כמויות אדירות של זהב ואבנים יקרות, תוצאה של מאות שנים של ביזה ספרדית ביבשת אמריקה.  ב-16 ביולי הצבא הצרפתי על האוצרות שבזז הגיע לכפר בשם ביילן ובזז גם את הכפר.
בינתיים שני כוחות ספרדיים הקיפו את צבאו של דופון כוח בפיקודו פרנסיסקו חבייר קסטנוס וכוח נוסף בפיקודו של השויצרי תיאודור פון רדינג, בין הקצינים בצבא הספרדי היה אחד ממשחררי דרום אמריקה לעתיד סן מרטין (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/724649501022922).
הצבא הצרפתי נלכד בין שני כוחות ספרדיים ולא היה לו מרחב תמרון, במיוחד לאור המטען הכבד שגרר. אחרי קרב שגבה מעט הרוגים יחסית הציעו הספרדים לדופון הצעה שלא יוכל לסרב לה. צבאו יכנע והוא יכול לקחת אתו את הביזה. ב-19 ביוני 1808 נכנע דופון כניעה משפילה. במעמד הכניעה אמר דופון לקסטנוס שזה הקרב הראשון בו הפסיד קסטנוס השיב לו שזה הקרב הראשון בו השתתף. דופון עזב את שדה הקרב כשהוא מעדיף את הרווח האישי שלו על פני טובת חייליו, ומותיר אלפי חיילים צרפתים שבויים בתנאים תת אנושיים.
הקרב גרם לאנשים באירופה להבין שהצבא הצרפתי בהעדרו של נפוליאון רחוק מלהיות צבא בלתי מנוצח, בעקבות כך נפוליאון נאלץ להתערב אישית במלחמה בספרד, ובסופו של דבר לסגת ממנה
תמונות:
1. הכניעה הצרפתית בביילן צייר חוסה קסאדו דה אליסאל
2. ציור נוסף של הכניעה
3. ז'וזף בונפרטה מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק