הטאלר של מריה תרזה

בשנת 1780 מתה קיסרית אוסטריה מריה תרזה לבית הבסבורג. היא השאירה אחריה מורשת מפוארת בחייה, אבל מורשת אחת היא השאירה בעיקר אחרי מותה. עוד בימי חייה של הקיסרית הפכה האימפריה האוסטרית את מטבע הכסף שנקרא הטאלר של מריה תרזה להליך בין לאומי.
המטבע שנושא את דמותה של הקיסרית ושנת מותה הפך להליך כל כך מבוקש שהמשיכו לטבוע אותו גם אחרי מותה, כאשר על המטבע מוטבעת תמיד שנת מותה 1780, לכן קשה לדעת מה שנת הטביעה המדויקת. המטבע שמש כמטבע של ארצות הברית בימיה הראשונים לצד הפזו הספרדי שנטבע במקסיקו-ומשמו נגזר שמו של המטבע המקובל כיום בארה"ב הדולאר. בשנת 1858 הכריז עליו הקיסר האוסטרי פרנץ יוזף הראשון כמטבע סחר עולמי וטביעתו החלה גם מחוץ לאימפריה האוסטרית במקומות כמו ברומא, לונדון, בירמינגהם, פאריז, בריסל אוטרכט ובומבי.
במקומות רבים במזרח התיכון בחצי האי ערב ובקרן אפריקה הוא היה ההליך המועדף כי אחוז הכסף בו נחשב גבוה, וגודלו אחיד. בארצות קרן אפריקה ובמיוחד באתיופיה הוא שמש כהליך חוקי עד מחצית המאה העשרים, וכן שמש להכנת תכשיטי כסף. מקרה דומה היה בארצות חצי האי ערב כמו תימן, בה כונה המטבע ריאל וגם בה שמש לייצור תכשיטי כסף. במוסקט ועומאן הוא שמש הליך חוקי עד המחצית השניה של המאה העשרים. כל זה שנים רבות אחרי שטביעתו נפסקה במולדתו אוסטריה ובכלל.
תמונות:
1. טאלר של מריה תרזה מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. מטבע טאלר של מריה תרזה עליו מוטבע חותמו של ע'אלב אלקויטי סולטן סולטנות אלקויטי שהייתה חלק מעדן הבריטית (כיום בתימן) בשנים 1966-7
3. חלפנים תימניים בשנת 1950 עם טאלרים של מרי תרזה
4. אישה תימניה בשנות החמישים עונדת מטבעות טאלר של מרי תרזה
5. ענק כסף עומאני מעוטר בטאלרים של מרי תרזה
6. תכשיט תימני מעוטר בטאלר של מריה תרזה
7. אישה אתיופית עונדת מטבע טאלר של מרי תרזה
8. ענק ענבר קנייתי עם טאלר של מריה תרזה
9 עדילי מריה תרזה מתימן
10. תליון צלב אתיופי שעוצב מטאלר של מרי תרזה
11. תכשיט כסף יהודי תימני עם מטבעות טאלר של מריה תרזה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק