ממלכת ע'סאן

ע'סאן (מבטאים רסאן, ולעתים נכתב גם גסאן) הייתה ממלכה ערבית נוצרית במאות שלישית עד שביעית לספירה. הממלכה השתרעה על שטח שכלל בשיאו שטחים מסוריה, ירדן וערב הסעודית של ימינו, בירתה נודעה בשם הארמי גביתא, או בשם הערבי ג'ביה, כיום ברמת הגולן הסורית. תושביה היו ערבים שמוצאם בתימן של ימינו.
הע'סאנים שמשו כממלכת חסות של האימפריה הרומית המזרחית הביזנטית.
היא מלאה תפקיד חשוב בבלימת שבטי בדואים שאיימו לפלוש לשטחי האימפריה הביזנטית. בנוסף על כך נגד איומה של הממלכה הערבית המתחרה ממלכת לחם שנודעה גם בשם ממלכת חירה, שהייתה מדינת חסות של האימפריה הפרסית הססאנית. מלך הע'סאנים אלחארת' אבן ג'באלה (528-569) קבל את תארי הכבוד הרומיים ביזנטיים פטריקיוס ו-ויר גלוריסיסמוס, תארים שמעטים השליטים הזרים זכו בהם, בין השאר בגלל שסייע לקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס לדכא מרד שומרוני בארץ ישראל.
החצר הע'סאנית הייתה מרכז חשוב של התרבות הערבית לפני האסלאם בין השאר פעלו בה שנים מחשובי המשוררים הערביים הטרום מוסלמים א-נביע'ה א-דוביאני וחסן אבן ת'אבט.
האימפריה הע'סאנית נפלה אחרי שהייתה שותפת לתבוסה הביזנטית לאימפריה הערבית המוסלמית החדשה בקרב הירמוך בשנת 636.  אחרי נפילת האימפריה הקים ג'באלה אבין אייהם ממלכה גסאנית גולה בביזנטיון. מן הבחינה הדתית היו שייכים לכנסיה הסורית האורתודוכסית- היעקוביטית, על אף שבמהלך ההיסטוריה הוכרזה כנסיה זו בביזנטיון ככנסיה כופרת. ישנה טענה כי רבים מהערבים הנוצרים החיים במזרח התיכון מוצאם בע'סאנים.
תמונות:
1. חיילים ע'סאנים בקרב הירמון צייר אנגוס מקברייד
2. מיניאטורה של  אלחארת' אבן ג'באלה  מתוך כתב יד של אלחרירי מהמאה ה-14
3. דגל ממלכת ע'סאן הדגלן
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק