קרב ז'יז'י

קרב ז'יז'י היה קרב שנערך בשנת 36 לפני הספירה בקרבת נהר טלאס, בשטח קזחסטן או קירגיסטן של ימינו (לכן קרב זה מכונה לעתים קרב טלאס בדומה לקרב אחר שנערך מאות שנים מאוחר יותר באותו אזור בין הסינים לערבים https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/550717108416163),  בין האימפריה הסינית של שושלת האן, לבין השיונג נו- נוודים מרכז אסיאתיים, שמקורם ככל הנראה טורקו-מונגולי, ולפי המשוער הם אבותיהם של ההונים שיטילו אימה על אירופה מאות שנים מאוחר יותר.
צבאם של השיונג נו בפיקודו של הח'אן ז'יז'י (או צ'ה צ'ה), התבסס לפי מסורת הנוודים המרכז אסיאתית על פרשים בלבד, ומנה 3,000 פרשים בני שיונג נו ועוד 10,000 פרשים של בני בריתם בני קנגג'ו.
מנגד עמד צבא סיני בפיקודם של גן ינשאו  וצ'ן טנג, שנשלח כדי למגר את השיונג נו ומנה 40 אלף חיילים.
הקרב הסתיים בתבוסה קשה לשיונג נו. בין ההרוגים היו ז'יז'י עצמו וגם אהובתו ורבים מאנשיו.
קרב זה עורר את סקרנותם של היסטוריונים רבים מאחר והכרוניקאים הסינים תארו את המערך הסיני בקרב כמערך בצורת אידרה של דג. ישנה תאוריה לפיה יועצים רומאיים למדו את הצבא הסיני הערכות צבאית בסגנון רומי. תאוריה אחרת טוענת שמדובר במערך פלנקס אותו למדו הסינים מהיוונים שחיו באחת המושבות היווניות של אסיה המרכזית, בהן חיו צאצאים של חיילי אלכסנדר הגדול (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/937907003030503).
תמונות:
1. חייל סיני מתקופת שושלת האן
2. מרכבת קרב סינית מתקופת שושלת האן
3. קשתים סיניים מתקופת שושלת האן מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו" צייר סרגיו ריצאטו"
4. סינים נגד הונים מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו"
5. חיילים סיניים מימי שושלת האן  מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו"

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק