אלכסנדר הקטן

מולוסיה הייתה ממלכה קטנה באזור אפירוס שביוון, וללא מוצא לים.  אריבס מלך מולוסיה כרת ברית עם שכנו מצפון פיליפוס השני מלך מוקדון (מקדוניה), ואף חתן את ביתו אולימפיאס עם פיליפוס. בשנת 350  לפני הספירה, הסתכסכו שני המלכים ואריבס נאלץ לשלוח לפלה בירת מקדוניה בני ערובה, שיערבו לכך שלא ילחם בפיליפוס. אחד מבני הערובה היה אחיינו של אריבס אלכסנדר בן ה-15, שגדל והתחנך מאז בחצרו של פיליפוס. אלכסנדר למד לימודים עיוניים ואת תורת המלחמה מאותם מורים שלמדו את אלכסנדר המפורסם יותר "הגדול" בנם של פיליפוס השני ושל בת דודו אולימפיה.
בשנת 343 לפני הספירה שוב פרץ סכסוך בין מולוסיה למקדוניה. הפעם פיליפוס הביס את מולוסיה, ושלח את המלך אריבס לגלות באתונה. במקומו הומלך אחיינו בן הערובה לשעבר אלכסנדר. ולא רק שהוא הומלך, אלא שפיליפוס העניק לו שטחים שאפשרו לו לראשונה גישה לים היוני, מה ששינה לחלוטין את מצבה של מולוסיה. כמו בן דודו אלכסנדר הגדול גם לאלכסנדר שלנו היו שאיפות כיבוש, אלא שהוא פנה מערבה ולא מזרחה. לצורך כך הוא כרת ברית עם שתי הממלכות היווניות האחרות של אפירוס, תספרוטיה וכאוניה, כברית אפירית, שאלכסנדר עומד בראשה- למעשה הקים את מדינת אפירוס.
בשהותו במקדוניה הוא למד את שיטת הלוחמה של פיליפוס, שיטת הפלנקס, והחל ליישם אותה בצבא האפירי. גם את חיל הפרשים הוא ארגן על פי המודל של פיליפוס. אפירוס הפכה מערב רב של ממלכות יווניות חלשות וחסרות השפעה לכוח צבאי משמעותי. את ההזדמנות להוכיח את כוחו של צבאו הוא ראה מעבר לים היוני, באיטליה הדרומית, אזור בו היו מספר מושבות יווניות שכונו בשם מגנה גרקיה-יוון הגדולה. בנוסף על אלה חיו באזור עמים איטליים שונים, כמו הלוקאנים והברוטים, שאיימו על המושבות היווניות, שמצבן הפך נואש.
טרנטום (כיום טרנטו), המושבה היוונית החזקה בדרום איטליה, קראה לעזרה את האחים היווניים מעבר לים, ומי שהגיע לעזרתם היה לא אחר מאשר מיודענו אלכסנדר מלך אפירוס.
בשנת 334 לפני הספירה נחת אלכסנדר בראש צבא אפירי גדול באיטליה, בנוסף צרף לצבאו חיילים יווניים מקומיים. אלכסנדר הביס את הסמניטים, הברוטים, האפולים  והלוקאנים. הוא שחרר ערים יווניות שנכבשו. תוך שנתיים הוא כבש חלק ניכר מדרום איטליה, והפך לכוח המשמעותי באזור. בשנת 332 לפני הספירה כרתה איתו רומא ברית ידידות, עדות לחשיבותה של המדינה אותה הקים.
אלא שאנשי טרנטום קראו לאלכסנדר לעזרה באופן זמני, והוא רצה להשאר לתמיד, כשליט אימפריה. טרנטום רצתה להשאר עיר אוטנומית, וחייליה נטשו את צבאו של אלכסנדר. בנוסף הסיוע הכספי ששלחה לו נפסק. טרנטום גם הודיעה לו שעליו לעזוב. אבל אלכסנדר סמך על שאר בני בריתו המקומיים והחליט להשאר.
הברוטים והלוקאנים, ששמעו על הקרע בין אלכסנדר לטרנטום, החלו לארגן צבא גדול כדי להשיב מלחמה.
בשנת 331 נערך קרב פנדוסיה על הגבול בין לוקניה לברוטום.  אלכסנדר חלק את צבאו לשלושה כוחות. הקרב נערך בגשם שוטף. הלוקאנים והברוטים השמידו שנים מבין שלושת הכוחות של אלכסנדר, והביסו את צבאו תבוסה קשה. אלכסנדר עצמו נותר עם שאריות צבאו מוקף באויב ומבודד. בנוסף על כל הצרות היו בין חייליו שבויים לוקאניים משוחררים, שנטשו את הכוח וחברו לאחיהם.
אלכסנדר נאלץ לסגת עם שאריות צבאו. כאשר ניס לחצות נהר פגע בו כידון לוקאני והרג אותו. כך הסתיים ניסיונו של אלכסנדר "האחר" להקים אימפריה גדולה, ממש כמו זו שהקים אלכסנדר הגדול אותה תקופה ממש.
תמונות:
1.  מטבע שטבע אלכסנדר מלך אפירוס
2. פיליפוס השני מלך מוקדון צייר ג'וני שומט
3. לוחמים מעמים איטאליים שונים צייר פיטר קונולי
4. מקדש נפטון בפאסטום אחד מאתרי הנצחונות של אלכסנדר בסיציליה מתואך אנציקלופדיה תרבות צייר אלסנדרו פדיני
5. מקדש הרה בפאסטום
6. לוחם לוקאני מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
7. פסל ברונזה של לוחם סמניטי מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי, מותג במוזיאון הלובר בפריז
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק