הקמת מוגדור וסוחרי המלך

לאורך ההיסטוריה היה במרוקו מאבק בין השלטון המרכזי והחברה העירונית לבין חלק ניכר מהחברה שהיה כפוף למנהיגים שבטיים מקומיים ערבים ואמזיגים (ברברים). בעקבות כך גביית מסים לא הייתה קלה. כדי להטיל את מרותם בנו תחילה הסולטנים צבא חזק, אך הצבא החל לבחוש בפוליטיקה המקומית, וסכן את השלטון. בשנת 1757 עלה לשלטון במרוקו הסולטן סידי מוחמד בן עבדאללה (1710-1790), והפך לסולטן מוחמד השלישי. הוא החליט להקטין את הצבא, תוך הבנה שזה יקטין את הכנסות המדינה ממסים. כדי להגדיל את הכנסות המדינה החליט להגדיל את הסחר של מרוקו עם אירופה המערבית ועם אמריקה.
לצורך כך הוא החליט בשנת 1764 לבנות עיר נמל חדשה על חוף האוקיאנוס האטלנטי. העיר נבנתה במקום שנקרא מוגדור, בו היו שרידיה של מצוד פורטוגזית וקבר של קדוש מקומי בשם סידי מוגדול. בשפות אירופה היא נודעה בשמה מוגדור. מוחמד השלישי העניק לה את השם הערבי א-סוירה (מן המילה הערבית סורה שפרושה תמונה).
הוא החליט לבנות את העיר בסגנון אירופי, לצורך כך גויס האדריכל הצרפתי שבוי המלחמה תאודור קורנו, והאדריכל הבריטי שהתאסלם אחמד אלאינגליזי (https://www.facebook.com/historiaolamit/photos/a.477656592388882.1073741827.477237389097469/640024406152099/?type=3&theater)שני האדריכלים הפכו את העיר לאחת הערים היפות במרוקו.
עדי לעודד את המסחר הועברו רבים מהסוחרים הזרים לעיר החדשה.
בנוסף על כך הובאו לעיר סוחרים יהודיים מכל רחבי מרוקו- הם כונו בערבית תג'אר אלסולטאן- סוחרי המלך. הם זכו לפטור ממס הג'זיה וממסים נוספים שהוטלו רק על יהודים. בנוסף על כך קבלו פטור ממכסים שונים. משפחות התג'אר אלסולטן כמו קורקוס, אפריאט, קוריאט לסרי ובן שימול, הפכו למשפחות העשירות ביותר של יהודי מרוקו. הן מכרו באירופה ואמריקה סחורות אפריקניות, כמו נוצות יענים, שנהב, פרוות ועוד מהסחר הטראנס סהרי, וסחורות ממרוקו עצמה כמו שמן ארגן ומוצרי חקלאות שונים, וקנו במערב סחורות מערביות עבור עשירי מרוקו. בהמשך רבים מהם התקשרו בקשרי חיתון עם הקהילות היהודיות במערב, והחלו לאמץ גינונים מערביים. בהמשך רבים מהם שמשו כנציגים דיפלומטיים של מעצמות מערביות במרוקו. תג'אר אלסולטן נהלו יחסים חמים עם השלטונות, לעתים קרובות בניגוד לשאר היהודים שסבלו מאפליה ורדיפות.
תמונות:
1. מפת מוגדור כפי שצוירה בשנת 1767 בידי תאודור קורנו
2. חומות מוגדור בעיצוב  תאודור קורנו
3. נמל מוגדור שנבנה בשנת 1770 בידי אחמד אלאינגליזי
4. הסחר הטראנס סהרי מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק