המצור על מצודת מורו


כשמדברים על מלחמת העולם הראשונה, חושבים לרוב על חזית אירופה או על חזית המזרח התיכון. פחות ידועה החזית שהייתה באפריקה.
בצפונה של המושבה הגרמנית קמרון שכן מבצר גרמני בו ישב קומץ של חיילים מהגדוד הגרמני השלישי שוצטרופה. סך הכל היו שם 200 חיילים 20 גרמנים ו-180 אפריקנים. מפקד המבצר היה קפיטן ארנסט פון ראבן.
המושבה קמרון הייתה מוקפת במושבות אנגליות וצרפתיות, כשהחלה מלחמת העולם בשנת 1914 המדינות היו במצב מלחמה, והמצב לא היה שונה בקולוניות האפריקניות.
האוכלוסייה האפריקנית המקומית לא אהבה בלשון המעטה את הגרמנים בשל האכזריות שלהם והעדיפה לשתף פעולה עם הבריטים והצרפתים. פון ראבן הבין שהוא עומד לפני מלחמה והחל למגן את המבצר במורה שבקמרון, ולהכין אותו לקרב.
ב-9 לאוגוסט 1914 הגיע לאזור יחידת רגלים של הצבא הבריטי, שמורכבת ברובה מחיילים ניגריים. הצטרפה אליה יחידת קלעים סנגלית מהמושבה הצרפתית צ'אד. הגרמנים היו מצוידים בציוד דל יחסית שכלל רובים ושני מקלעים. הבריטים והצרפתים תקפו את המצודה אולם הגרמנים השיבו אש ונלחמו בגבורה. ב-27 לחודש הם אף הצליחו לקחת שלל מקלע ותחמושת מאחת העמדות הבריטיות.
בשלב זה הבריטים והצרפתים עברו לטקטיקת מצור על המצודה.
הגרמנים היו מנותקים משאר הגדוד שלהם בפיקודו של קולונל צימרמן, ופון ראבן ידע שרק נס יציל את חייליו.
בסוף אוקטובר 1914 בעלות הברית ניסו שוב לכבוש את מצודת מורו ושוב נהדפו בידי הגרמנים. ב4-5 לנובמבר 1914 החלה מתקפה נוספת בפיקוד הקולונל הצרפתי בריסה. כח קלעים צרפתי בפיקוד קפיטן תייבו עשה שמות בגרמנים, שנראה היה שכניעתם קרובה. אך בסופו של דבר הגרמנים הצליחו להדוף את המתקפה. אותו זמן הצרפתים, הבלגים והבריטים נגסו עוד ועוד משטחי הכיבוש הגרמניים באפריקה. אך המצודה הגרמנית במורה, עדיין עמדה בגבורה מול המצור, והדפה בליל ה-6 בפברואר 1915 מתקפה נוספת.
ביולי 1915 הצליחו בעלות הברית להדוף את הגרמנים מיאונדה בירת קמרון. אבל הגרמנים המשיכו להלחם בבעלות הברית עוד שישה חודשים.
ב-23 באוגוסט 1915 היה ניסיון נוסף לכבוש את המצודה. כוח בפיקודו של הגנרל הבריטי קאנליף שכלל ארבעה גדודים בריטיים ושני צרפתיים קולוניאליים. חמושים בין השאר ב-12 מקלעים ושלושה תותחים.
המתקפה הגדולה הייתה בתאריך 7 בספטמבר 1915 בעלות הברית הרעישו את המצודה במשך לילה, שלם, אבל שוב נהדפו בידי הגרמנים. הבריטים והצרפתים תגברו את המצור בכוחות שהובאו מרחבי אפריקה ומהודו. בינתיים צימרמן מפקד הכוחות הגרמניים בקמרון נכנע ונסוג לגינאה הספרדית הניטרלית (כיום גיניאה המשוונית), אבל הכוחות במצודת מורה עדיין המשיכו להלחם כאשר המזון והתחמושת שלהם הולכים ונגמרים, וכאשר אין להם יכולת לתת טיפול רפואי לפצועים. בפברואר 1916 הודיעו כוחות הברית לפון ראבן על כך שצימרמן נכנע. בסופו של דבר ב-18 לפברואר 1916 נכנע פון ראבן. 11 החיילים הגרמניים שלו שנותרו בחיים הורשו להשאר באפריקה ללא נשק. 145 החיילים האפריקניים קבלו את השכר שלהם ושוחררו חזרה למקומות מגוריהם.
תמונות:
1. פון ראבן
2. מצודת מורה
3. אזור המצודה
4. גלויה גרמנית עם חייל אפריקני גרמני שמכונה בשם הערבי עסקרי
5. גלויה גרמנית בה רואים עסקרים וקצינים גרמניים

לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק