לאורי טורני/לארי טורן


לאורי טורני (1919-66) היה קצין צבא פיני יליד העיר ויבורג (אז פינלנד כיום רוסיה). בשנת 1938 התגייס לצבא הפיני. בשנת 1939 ממש לפני שעמד להשתחרר מהצבא, פרצה מלחמת החורף בין ברית המועצות לפינלנד. טורני נלחם נגד הסובייטים בגבורה. בעקבות השגיו במלחמה הועלה לדרגת סגן משנה, ונשלח להדריך חיילים בתורת המלחמה כקצין, ממונה על האימונים.
בשנת 1941 אחרי תום מלחמת החורף נשלח לגרמניה להתאמן עם הוואפן אס אס. במלחמת העולם השניה הקים במסגרת הצבא הפיני, את "יחידת טורני" יחידת חי"ר מיוחדת שמטרתה הייתה להלחם מעבר לקווי האויב הסובייטי, היחידה גרמה לסובייטים אבדות רבות, והסובייטים אף הציעו פרס כספי על ראשו, במידה וילכד, אך הוא לא נלכד. ב9 ביולי 1944 קבל את העיטור הפיני הגבוה צלב מנרהיים. אלא שפינלנד החליטה לחתום הסכם הפסקת אש מול הסובייטים, ופרשה מהמלחמה לצד הגרמנים, ועברה לצד בעלות הברית.
בשנת 1945 הוא גויס בידי ארגון פיני פרו גרמני, שחשש מפני פלישה סובייטית ונשלח לגרמניה, שם התגייס לצבא הגרמני, התאמן בחבלה ובארגון התנגדות פינית במקרה של כיבוש סובייטי של פינלנד. בסוף מלחמת העולם השניה נכנע לצבא הבריטי וברח חזרה לפינלנד. בפינלנד הוא נעצר בידי המשטרה, ונשפט ל-6 שנות מאסר באשמת בגידה בשל שרותו בצבא הגרמני. כעבור 3 שנים קבל חנינה מנשיא פינלנד יוהו קוסטי פאסיקיבי.
הוא לא מצא את עצמו בפינלנד, והגר לשוודיה שם חי עם הקהילה הפינית הגדולה. בהמשך הגר לוונצואלה. משם הגר לאצות הברית והצטרף לקהילה הפינית בברוקלין. הוא בקש להצטרף לצבא האמריקני, תחילה לא התאפשר לו כיוון שלא היה אזרח ארה"ב. בשנת 1954 השתנה החוק בארה"ב והתאפשר גם גיוס של אזרחים זרים לצבא האמריקני, חוק שנקרא על שמו חוק לארי טורן- השם האמריקני אותו אמץ טורני כשהתגייס לצבא ארה"ב.
הוא הצטרף לכוחות המיוחדים של ארה"ב יחד עם קבוצה של יוצאי הצבא הפיני שכונתה צבא מרטינן. הוא שמש כמדריך סקי והדריך חיילים בתחומי ההשרדות והגרילה, הוא התקדם בדרגות והגיע לדרגת קפטין בשנת 1960.
בין המשימות בהן השתתף הייתה משימת חיפוש בהרי הזגרוס באירן.
בשנת 1963 נשלח לויאטנם שם נלחם בגבורה באזור דלתת המקונג, וזכה בשני עיטורים.
בשנת 1965 הצטרף כיועץ ליחידת תצפיות דרום ויאטנמית. באוקטובר 1965 התרסק מסוקו באזור הררי בויאטנם אחרי מותו הועלה לדרגת מייג'ור. שרידי המסוק והחללים לא נמצאו עד שנת 1999, בשנת 2003 הועברה גופתו לקבורה בבית הקברות הצבאי הפדרלי ארלינגטון שבוושינגטון די סי. לאורי טורני שרת בשלושה צבאות צבא פינלנד, צבא גרמניה וצבא ארה"ב ושמש כיועץ לצבא רביעי צבא דרום ויאטנם.
תמונות:
1. טורני (באמצע) כליוטננט בצבא הפיני
2. תג היחידה של יחידת טורני
3. טורני במדי הוואפן אס אס
4. לארי טורן כקצין בצבא ארצות הברית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק