משפטי סלנסקי

משפטי פראג, או משפטי סלנסקי, היו סדרה של משפטי ראווה שנערכו בשנת 1952 בצ'כוסלובקיה הקומוניסטית בהנהגת קלמנט גוטוולד, בהשראת סטאלין.
למשפטים אלה הייתה אוריינטציה אנטי ישראלית ואנטישמית מובהקת.
14 מראשי המפלגה הקומוניסטית הצ'כוסלובקית הועמדו למשפט באשמת קשר טרוצקיסטי-טיטואיסטי ציוני. 11 מתוכם היו יהודים. החשוב בהם היה מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית היהודי רודולף סלנסקי. ב-27 בנובמבר 1952 נידונו למוות אחד-עשר מהנאשמים, בכללם סלנסקי וולדימיר קלמנטיס, שר החוץ לשעבר (סלובקי לא יהודי דוקא).
גם ישראלים עורבו בפרשה. מרדכי אורן, מראשי מפ"ם והקיבוץ הארצי, שהגיע לצ'כוסלובקיה מתוך הזדהות עם העולם הקומוניסטי נידון ל20 שנות מאסר. שמעון אורנשטיין שהגיע כתייר נידון למאסר עולם. שניהם העידו במשפט נגד סלנסקי ואנשיו ככל הנראה תחת עינויים ונידונו אחר כך במשפט נפרד. הצ'כוסלובקים המציאו טענה שכונתה "תוכנית אבריאל", לפיה תכנן הציר הישראלי הקודם, אהוד אבריאל לשעבד את צ'כוסלובקיה לאימפריאליזם האמריקני. ציר ישראל בפראג, אריה קובובי הוכרז כאישיות לא רצויה.
משפט זה העמיד את השמאל הקיצוני של ישראל במבוכה הפלג הקיצוני של מפ"ם, בראשות משה סנה, יעקב ריפתין ואליעזר פרי, טען שמשפט סלנסקי מוצדק ומאסר אורן נובע מאי הבנה. הפלג המתון יותר טען שהמשפט לא מוצדק, אך אין להשתמש בו כדי לנגח את הקומוניזם. המפלגה הקומוניסטית הישראלית עמדה כמובן ללא עוררין אחרי העמדה הרשמית הצ'כוסלובקית.
"השיר על אסיר פראג" שיר מחאה של חיים גורי, נפסל לפרסום ב"משא", המוסף הספרותי של עיתון השמאל "על המשמר".
ההתנערות הסובייטית מסטאלין הביאה כמובן לשינוי גישה גם בצ'כוסלובקיה אורנשטיין שוחרר בשנת 1954, ואורן שוחרר בשנת 1956 ביחד עם שלושת נאשמי המשפט העיקרי שלא הוצאו להורג. בשנת 1963 זכו כל נאשמי פראג לטיהור שמם על ידי שלטונות צ'כוסלובקיה.

בצרפת הופק סרט על משפטי פראג בשם "ההודאה" בכיכובם של איב מונטאן וסימון סניורה.: https://www.youtube.com/watch?v=vzfq2_t2ax8
בתמונות:
1. רודולף סלנסקי
2. מרדכי אורן
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק