שרל הנועז

שארל הראשון (והאחרון) דוכס בורגונדיה היה בעל זכות אבות. בעורקיו זרם דם של בית ולואה ששלט אז בצרפת ושל בית פלנטג'נט ששלט אז באנגליה. הוא שלט על מדינה שכללה חלקים של צרפת של היום מצד אחד (כולל מחוז בורגונדי כמובן) ואת ארצות השפלה (בלגיה לוכסנבורג והולנד) מצד שני. אחת מהמדינות העשירות באירופה. אבל הוא עדיין היה לכאורה וסאל של לואי ה-11 מלך צרפת ועדיין לא היה מלך. שני דברים שהציקו לו מאוד.
בעניין המלוכה הוא קרא תיגר על הצרפתים ופנה בשנת 1473 לפרדריך השלישי קיסר הקיסרות הרומית הקדושה ובקש ממנו שיכתיר אותו למלך. פרידריך התחמק באלגנטיות.
שארל החליט שמה שחסר למדינתו כדי להפוך לממלכה הוא רצף טריטוריאלי ומה שהיה צריך לעשות כדי לחבר בין ארצות השפלה לבורגונדיה הוא לכבוש את דוכסות לורין. בעקבות ניסיון זה זכה בכינוי צרפתי שמשמעותו שארל הנועז (לפי פרופסור הר סגור הנועז מדי) או שארל הנמהר.
ערי לורין פנו לעזרתם של השויצרים. צבאות בורגונדיה בפיקודו של פטר פון הגנבך כבשו מבצרים באלזס. פון הגנבך מונה למושל אלזס. תושבי המחוז לא היו מרוצים ממנו והוציאו אותו להורג בתליה.
בשנת 1474 שמו הבורגונדים את העיר נייס, שהייתה שייכת לקיסרות הרומית הקדושה במצור בשנת 1475 המצור על נייס נכשל. הצלחה רשם שארל בכיבוש העיר ננסי. כאן ניסה שארל להראות לשויצרים מי הבוס ובצע טבח באנשי צבא שויצרים. בשני במרץ 1476 נקמו בו השויצרים והביסו את צבאו לעיני שגרירים ונציגים זרים שהזמין כדי לראות את הקרב. אחרי התבוסה לקחו השויצרים שלל שכלל אוצרות שלא ראו מימיהם כולל האמבט שלו ותותחיו.
שארל גייס שוב צבא של 30 אלף חיילים אך שוב הובס בידי צבא שויצרי שהסתייע בגדוד פרשים של רנה דוכס לורין.
ב-5 בינואר 1477 ניסה שוב להלחם מול השויצרים והלורינים לייד ננסי הפעם מבאו הובס סופית. הוא עצמו הובס בקרב ולפי האגדה גופתו נאכלה בחלקה בידי זאבים. וכך הקיץ הקץ על המדינה הבורגונדית. שחולקה בין צרפת שויץ ובית הבסבורג.

לפוסט בפייסבוק




תמונות:
1. שארל הראשון מאת הצייר הפלמי הגדול פטר פול רובנס
2. אביר בורגונדי- שימו לב לחליפה המפוארת שמראה על עושרה של המדינה הבורגונדית (מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו)
3. קרב ננסי בספר מהתקופה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק