ביקורת ספר: עלייתו ונפילתו של הקומוניזם

עלייתו ונפילתו של הקומוניזם הוא ספר שסוקר את תולדות הקומוניזם מימי מרקס ואנגלס במאה ה-19 (ואף רעיונות דמויי קומוניזם שקדמו להם) ועד ימינו. מדובר בספר עב כרס ומקיף מאוד שמדבר על תולדות הקומוניזם, המניעים לעלייתו ונפילתו והסיבות להצלחתו. הספר נפתח בסקירה על הולדת הקומוניזם במאה ה-19, על המהפכה הרוסית, הקומוניזם במערב, השתלטות הקומוניזם על מזרח אירופה, הקומוניזם באסיה ואפריקה, הקומוניזם בקובה ובסין. הפרקים האחרונים בספר מדברים על נפילת הקומוניזם בברית המועצות במזרח אירופה, בסיבות בגינן הוא שרד זמן כל כך ארוך ובסיבות שהוא כן שרד בקובה סין צפון קוריאה וכו'.
הספר מעניין מאוד ומקיף מאוד, יחד עם זאת מפתיע חסרונם של כמה עניינים. למשל בספר מוקדש פרק שלם לקומוניזם באסיה (מלבד סין לה מוקדש פרק נפרד) ובאפריקה. מעבר לכך שבאסיה היו מספר גדול של מדינות שאמצו את הקומוניזם סין, מונגוליה, ויאטנם, צפון קוריאה, אפגניסטן ולאוס כמו כן מספר מדינות בהודו. לא מדובר שם על הרפובליקה העממית של תימן. הייתי מקדיש לאסיה פרק נפרד, הרי המחבר עצמו אומר שבאפריקה לא היה אף משטר קומוניסטי.
בולט בחסרונו העדרו של פרק העוסק בקומוניזם באמריקה הלטינית (מלבד קובה כמובן) הרי צ'ה גווארה היה ארגנטינאי ונהרג בבוליביה, מקסיקו שמשה מקלט לטרוצקי ופידל קסטרו. גם זוג הציירים המקסיקנים הנודעים דייגו ריברה ורעייתו פרידה קאלו היו קומוניסטים. וכיום מסתמנת עלייתם של משטרים קומוניסטיים בוונצואלה בבוליביה.
בנוסף אין התייחסות לבלארוס מדינה שחזרה לסמל, לדגל ולחלק מהמוסדות מהתקופה הקומוניסטית.
עוד אלמנט שבלט בחסרונו הוא ארגוני הטרור הקומוניסטיים שפעלו בעולם כמו הצבא האדום היפני, באדר מיינהוף והטרור הקומוניסטי בטורקיה שמעשי הטרור שגרם בסוף שנות ה70 בתמיכה סובייטית (לצד מעשי הטרור של ארגון הזאבים האפורים הפשיסטי) היו אחד הגורמים להפיכה הצבאית ב1980.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק