מבצע נמסיס

"מבצע נמסיס" היה מבצע של "הפדרציה הארמנית המהפכנית" ( דשנקצוטיון) לחיסול האחראים לרצח העם הארמני. בנוסף על חיסול אזרביג'נים שהיו אחראים לטבח ארמנים בבאקו בירת אזרביג'ן בשנת 1918.
אולם מטרתם הראשונה הייתה חיסול שלישיית הטורקים הצעירים- הטריומויראט של אנוור פאשה, טלאט פאשה וג'מאל פאשה.
בשנת 1920 נידונו שלישיית הפאשות, שלא בפניהם, למוות בידי בית דין צבאי של המדינות המנצחות במלחמת העולם הראשונה. השלושה עזבו את האימפריה העוסמאנית לגלות.
ב15 למרץ 1921 , חוסל חבר השלישיה, טלאט פאשה בשרלוטנבורג שבברלין , בידי צעיר ארמני מארזורום בשם סוגהומון טהיליריאן, שמשפחתו נספתה ברצח העם. בית המשפט הגרמני הוציא אותו זכאי בגלל הטראומה שעבר.

ב21 ליולי 1922 נרצח בטביליסי שבגיאורגיה, חבר נוסף בשלישיה, ג'מאל פאשה. יחד עם מזכירו. המתנקשים היו שלושה ארמנים בשם סטפן דז'גהיגיאן, ארטשס גבורגיאן ופטרוס טר פוגהוסיאן.
מקרה שונה במקצת היה זה של אנוור פאשה. בתאריך 25 ליולי 1922 במהלך חגיגות חג הקרבן בדושנבה שבטג'יקיסטן. התפתח קרב בין אנשיו של אנוור פאשה לבין יחידת פרשים בשקירית של הצבא האדום שבראשה עמד ארמני בשם הקוב מלקומוב (או בשמו הארמני מלקומיאן). מלקומיאן עצמו חסל את אנוור פאשה בירי מטווח קצר. יש לציין שחיסול זה היה יוזמה עצמאית ולא היה חלק ממבצע נמסיס.
לפוסט בפייסבוק




תמונות:
1. כותרת עיתון עוסמאני המספרת על בריחת השלישיה
2. ג'מאל פאשה
3. טלאט פאשה
4. אנוור פאשה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק