קצת על פוליטיקה מימונה ותרבוש

קצת על פוליטיקה מימונה ותרבוש:

 מי לא מכיר את התמונה המגוחכת של פוליטיקאים לא מרוקאים מנסים לקושש קולות במהלך המימונה כשהם חובשים תרבוש אדום? אבל מרוקאים אמיתיים יודעים שיהודי מרוקו כלל לא חבשו את הכובע האדום. שנחשב ככובע איסלאמי מובהק.
זו לא פעם ראשונה בהיסטוריה שהתרבוש שמש למטרות פוליטיות. במאה ה19 האימפריה העוסמאנית ספגה תבוסה אחר תבוסה לצבאות מערביים. הסולטן מחמוד השני (בטורקית אומרים מהמוט) חשב שהדרך להתגבר על המערב היא אמוץ מנהגים מערביים. אחד מהדברים שהוחלט לאמץ הוא מדי בצבא המערביים. הכובע האירופי היה בעייתי יותר, השוליים והמצחיות הפריעו למפגש בין השטיח לראש במהלך התפילה המוסלמית. לכן חפשו כובע מוסלמי שיהלום מדים אירופיים. הפיתרון נמצא במדינה הערבית היחידה שלא הייתה תחת הכתר העוסמאני, מרוקו. התרבוש האדום החליף את הטורבן הגדול הצטרף לחליפת המדיםהאירופית ומאוחר יותר לחליפה האירופית האזרחית. והפך לסמל גברי של תורכיה והמזרח התיכון. בשנות השלושים של המאה העשרים האימפריה העוסמאנית פורקה והפכה לטורקיה המודרנית. במסגרת הרפורמות המערביות, החליט השליט מוסטפא כמאל אטטורק על דחייה של מנהגים ולבוש מזרחיים ואמוץ מנהגים מערביים. התרבוש נאסר בחוק והוחלף בכובע המערבי. בתמונות: מחמוד השני בתלבושת מזרחית וטורבן ובתלבושת מערבית עם תרבוש

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק