הרקוס מונטה

מסעי הצלב הצפוניים היו סדרה של מסעות צלב שנערכו במאות 12-14 במטרה לנצר את העמים הפגאניים שנשארו בצפון אירופה. את המסעות ערכו עמי סקנדינביה, הפולנים ומסדרי האבירים הגרמניים הטווטונים והליבונים נגד עמים כמו הפינים האסטונים הליטאים הלטבים והפרוסים העתיקים.
הפרוסים היו עם שקרוב אתנית ולשונית לליטאים והלטבים של ימינו. מסדר האבירים הטווטוני כבש את אדמותיהם וניסה להפוך אותם לנוצרים קתולים. למטרה זו לקחו כבני ערובה בני אצולה פרוסיים וניסו לחנך אותם על ברכי הנצרות. אחד מאותם צעירים היה בחור שנטבל לנצרות בשם הנריקוס מונטה, אבל הפרוסים הפכו את שמו להרקוס מונטה. הוא נשלח בנעוריו למגדבורג שם למד גרמנית ולטינית וגם השתלם בדרכי לחימה מערביות. כשחזר לפרוסיה מינו אותו בני שבטו, הנטנגים, למצביאם, והוא נצל היטב את טקטיקות הלחימה שלמד בגרמניה.
בשנת 1261 הביס את הטווטונים בקרב פוקרוויס.
בשנת 1262 החלו הפרוסים במצור על הטירה הטווטונית המרכזית בקניגסברג הרקוס מונטה נפצע קשה והמצור נכשל בסופו של דבר. בהמשך כבש הרקוס מונטה שטחים באזור חלמנו (כיום בפולין).
בשנת 1263 הביס את הטווטונים בקרב לובאו. המאסטר הטווטוני הלמריך והמרשל דיטריך נהרגובקרב.
בהמשך קבלו הטווטונים סיוע מהאפיפיור ומדינות מערב אירופה. הפרוסים שנשארו מפולגים לשבטים לא הצליחו להתאחד מדינית וידם הייתה על התחתונה. בשנת 1274 הרקוס מונטה נתפס ונתלה.
הטווטונים הפיצו את הדת הקתולית בפרוסיה בכפייה העם והלשון הפרוסיים נטמעו ונכחדו.

הרקוס מונטה הפך לסמל של העם הפרוסי העתיק שנכחד ושל הניסיון האחרון לשמור את הדת האלילית העתיקה. קרוביהם של הפרוסים הליטאים והלטבים מוקירים מאוד את זכרו. בשנת 1972 הופק בליטא הסובייטית סרט על הרקוס מונטה, שסמל לליטאים רבים את מאבקם מול הסובייטים השנואים. בנוסף על כך נכתבה בליטא אופרה על



הרקוס מונטה.
הסרט הליטאי על הרקוס מונטה (ניתן להוסיף כתוביות באנגלית): https://www.youtube.com/watch?v=eOZqSH7SDxk
לפוסט בפייסבוק
תמונות
1. ציור לטבי מודרני של הרקוס מונטה
2. ציור גרמני מהמאה ה12 של פרוסים הורגים מסיונר קתולי
3. אציל פרוסי עם ציוד קרב מלא
4. פסל של הרקוס מונטה בעיר קלייפדה (ממל), אז בפרוסיה כיום בליטא

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק