זֶ'נְג חֶה- קולומבוס הסיני

זֶ'נְג חֶה (1371-1433) היה סריס סיני מוסלמי בשנים 1405-1433 הוא עמד בראש שבע משלחות ימיות שנשלחו בידי הקיסר יוּנג-לוֹ משושלת מינג, שהפליגו ברחבי האוקיאנוס ההודי והאוקיאנוס השקט. הספינות שלו, שכונו ספינות אוצר, היו ספינות העץ הגדולות בכל הזמנים 122*52 מטרים (לעומת סאו גבריאל, ספינתו של וסקו דה גמה 23*5 מטרים בלבד).
כדי להבין את גודל המשלחות, למסע הראשון בשנת 1405 יצאו מנמל ננג'ינג 317 ספינות עם מעל 27 אלף בני אדם.
במהלך המסעות הגיעו ספינותיו של ז'נג לתאילנד, ויאטנם, קמבודיה, סומטרה סרי לנקה, הודו, פרס, תימן, ערב הסעודית, סומליה וקניה של ימינו. המשלחות עסקו במסחר בסחורות סיניות תמורות סחורות מקומיות שנמכרו בסין. החליפו שגרירים סיניים בשגרירים מקומיים. במהלך מסעותיו הצליח להביס, מול חופי מלאקה, ולהביא לתלייה את הפיראט הסיני מעורר האימה צ'נג זואי. הוא נהל ונצח קרב יבשתי מול ממלכת קוטה בצילון (כיום סרי לנקה). הקרב היבשתי היחיד שנהל צבא סיני מחוץ לגבולות סין.
מבחינה דתית היה ז'נג חה מוסלמי, אך כמי שחי כמיעוט במדינה בודהיסטית היה סובלני כלפי דתות אחרות. כך למשל במסעותיו נתן מנחות לבודהה ובנה מצבה לכבוד מזו אלת הים הסינית. בשנת 1911 נתגלתה בגאלה שבסרי לנקה כתובת תלת לשונית- סינית, טמילית ופרסית שהוקדשה בהתאמה לבודהה, שיווה ואללה. למרות שהיה קרוב לא עלה לרגל למכה.
הגבול המערבי למסעותיו היה מזרח אפריקה. הוא הגיע לסומליה ולחוף הסוואהילי (קניה וטנזניה). משם הביא לאסיה לראשונה בעלי חיים אקזוטיים כמו הג'ירפה. ככל הנראה נשארו בקניה מצבות קבורה סיניות של אנשיו. ז'נג חה מת בים ב1433 הקרבת הודו. מצבה שלו, שלא ברור אם נקבר תחתה, נמצאת בננג'ינג.
ישנה תיאוריה מפוקפקת לפיה הגיע הצי שלו לאוקיאנוס האטלנטי ולאמריקה. אך היא לא מקובלת בעולם המדע. אחרי מותם של ז'נג חה והקיסר יונג לו (פרט למסע האחרון שנערך תחת הקיסר שואן דה) נטשה סין את רעיון צי העל וכך ירדה כל מלאכתו של ז'אנג חה לטמיון וסין אבדה את מעמדה כמעצמה ימית.

לפוסט בפייסבוק





תמונות:
1. פסל שעווה של ז'אנג חה
2. מפה סינית משנת 1402
3. ציור סיני מתקופתו של ג'ירפה שהובאה לשליט בנגל ואחר כך לקיסר סין
4. כתובת גאלה התלת לשונית
5. מצבתו של ז'אנג חה בננג'ינג

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק