קיסרות טרביזונד

בשנת 1204 נפלה האימפריה הביזנטית בידי הצלבנים בראשות הונציאנים. אלכסיוס הראשון קומננוס צאצא של הקיסר הביזנטי המודח ושל תמר מלכת גיאורגיה הקים ממלכה יוונית בטרביזונד- כיום העיר טרבזון שבגבול טורקיה גאורגיה על הים השחור. אחד האזורים היחידים באנטוליה שעדיין נשלטו בידי הביזנטים ולא נכבשו בידי מדינות טורקיות. קיסרי טרביזונד הכריזו על עצמם כקיסרי רומא האמיתיים. בניגוד לכופרים הקאתוליים ששלטו בקונסטנטינופול וכינו עצמם השושלת הלאטינית. בתחילה שלטה האימפריה על רצועת החוף של הים השחור שבין סינופ של היום במערב עד הגבול הנוכחי בין טורקיה לגאורגיה, אך עד מהרה התפשטה מערבה לאורך חופי הים השחור עד אזור זונגולדק של היום (1206), ושלטה באופן זמני גם על חלקים מחצי האי קרים. אך בפועל היה מדובר במדינה חלשה מאוד שנלחמה על חייה כל הזמן מול הסלג'וקים של רום (להם נאלצו לשלם מס) ומדינות טורקיות אחרות ומול מדינות איטלקיות כמו גנואה ובהמשך למונגולים (גם להם העלו מס). מן הצד השני טרביזונד חזקה את עצמה על ידי מערכת של בריתות עם מדינות האזור כולל נישואים הדדיים. קיסרי טרביזונד לא הססו אפילו לחתן את בנותיהם עם שליטים טורקיים מוסלמיים אם הדבר הועיל להם מדינית. הם גם ניצלו את העובדה שאנטוליה הייתה מחולקת בין נסיכויות טורקיות רבות לטובתם. העובדה שממלכתם עוברת בדרך המשי הועילה להם מאוד מאחר וטרביזונד הייתה אמנם קטנה וחלשה אבל מאוד עשירה כך שיכלה לקנות לעתים שלום בכסף.
בשנת 1282 כאשר נפלה האימפריה הלטינית בקונסטנטינופול ועלתה שוב שושלת יוונית נאלצו קיסרי טרבזון לוותר על התואר "קיסר ושליט הרומאים" ולהחליפו בתואר "קיסר ושליט המזרח כולו, האיברים והמחוזות שמעבר לים". לשיאה הגיעה האימפריה שכונתה גם האימפריה הקומננית בימי הקיסר אלכסיוס השני קומננוס (1297-1330) ואז החל לשרור אי סדר.
מנואל השלישי (1390-1417) הציל את ממלכתו בכך שכרת ברית עם השליט הטורקו מונגולי טימור לנג ובכך נצל את נצחונו של טימור על הכוח הטורקי העולה- האימפריה העוסמאנית.
בנו בנו, אלכסיוס הרביעי נצל את העובדה שהיו לו בנות כדי לחתן אותן עם קיסר הביזנטי יוחנן השמיני פלאולוגוס. ועם מספר שליטי מדינות - ביים -טורקיים. אבל גם המדינות הטורקיות וגם הביזנטים נגפו בזה אחר זה מול העוסמאנים. בשנת 1442 ניסו העוסמאנים תחת הסולטן מהמט השני, לכבוש את טרביזונד דרך הים אבל כשלו. ניסיון כושל נוסף היה בשנת 1456. ביום 15 באוגוסט 1461 נפלה טרביזונד בידי הסולטן העוסמאני מהמט השני הכובש אותו סולטן שכבש ב1453 את קונסטנטינופול והפיל את האימפריה הביזנטית. כך הקיץ הקץ על השריד האחרון של האימפריה הביזנטית והרומית.

תמונות:
1. הקיסר אלכסיוס השלישי קומננוס
2. חיילים יווניים מטרבזון ציור מהמאה ה14
3. קתדרלת איה סופיה בטרבזון
4.הקיסר האחרון דויד קומננוס נכנע לסולטן הדגלן
לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק